Lokalpartierna ökar men får väljarna det dom önskar?

2018-03-15 Lokala partier kan få en nyckelroll efter valet

Dagens Samhälle skriver i dagens nummer (sidan 17 i pappersversionen) att de lokala partierna kan få ett genomslag efter valet som kan göra det ytterst svårt att hitta fungerande majoriteter i kommunerna. Detta betyder kanske inte alltid det bästa för invånarna och inte alltid den politik väljarna satsade på då dom gick till valurnan. Här i Mullsjö har vi under flera år haft detta problem och osäkerheten har alltid varit stor då viktiga frågor har avgjorts.

Känslan av att inte veta hur lokalpartierna avser att agera blir med tiden frustrerande och risken är att det enbart kommer ut en politik som inte gagnar någon.

Tittar man på varför dessa lokala partier uppstår så kan det bero på missnöje med den förda politiken inom vissa eller specifika områden och de lokala partinamnen blir satta därefter. Problemet är inte att det inte finns dugliga politiker i de lokala partierna (någon gång kan det väl vara så) utan de kommer att sakna all regional och nationell förankring och detta blir ett bekymmer för trovärdigheten.

Så rösta gärna på lokalpartier men du får vara beredd att ta konsekvenserna då saker och ting inte tar den vändning du skulle vilja se. Annars finns det ju seriösa partier som du kan lita på.

%d bloggare gillar detta: