Hem

ett_starkare_sahalle

Välkommen till Socialdemokraterna i Mullsjö, detta är vår nya officiella hemsida och det är också här du kommer att få all information när det kommer till vår politik i kommunen. Arbetet pågår kontinuerligt för att få upp all ny information på plats.

Medlemsmötet gav besked kring Socialdemokraternas nästa förgrundsperson

Många hade väntat och funderat länge och väl över hur de skulle lägga sina röster i gårdagens val av ny ledare för Socialdemokraterna i Mullsjö. Nomineringsgruppen som utsågs av årsmötet hade kommit fram till att det fanns 4 goda kandidater som skulle kunna axla Linda Danielssons mantel för det fortsatta politiska arbetet i Mullsjö. De som ställde upp i valet Var förutom Mats Tingshagen, Pernilla Jovanovic, Liza Oswald och Johnny Wismén

Mats Tingshagen

Det blev till Slut Mats Tingshagen som stod som slutlig vinnare i valet som genomfördes till stor del via Zoom och Ipads, datorer och mobiltelefoner på olika platser i vår kommun. Det fanns också ett 10-tal personer i föreningslokalen på Järnvägsgatan och dessa personer avgav sina röster via valsedlar och slutna kuvert. Uppdraget gavs till Mats Tingshagen för dennes empatiska framtoning och dennes känsla för Socialdemokratin. Mats har också suttit med i Kommunfullmäktige och även i BUN så viss erfarenhet har han av de stora och viktiga frågorna. Han har en del att lära sig men vi tror att det finns ett driv och vilja i honom att försöka förvalta det nya uppdraget som Socialdemokratisk ledare i vår kommun. Hemsidan säger stort Grattis till Mats och önskar honom lycka till med det nya uppdraget.

Nu går vi till omröstning om ny politisk ledare i Mullsjö den 31 Maj

Linda Danielsson har aviserat att hon kommer att lämna sin post som KSO och vår ledare i partiet, detta kommer att ske den 31 juli. Med anledning av detta har partiet utsett en nomineringsgrupp för att hitta hennes ersättare som politisk ledare för oss Socialdemokrater men också vårt förslag till fullmäktige om ny KSO.

Nominmeringsgruppen har arbetat med frågan och är nu redo att inför medlemsmötet lämna sitt förslag till lämplig kandidat. Vi kommer i närtid att skicka ut skriftlig kallelse till medlemmar, som betalt in sin medlemsavgift, att delta i ett digitalt möte där vi kan välja den kandidat som medlemsmötet önskar se som ny politisk ledare i Arbetarekommunen. För att undvika spekulationer så avslöjas inte mer via hemsidan än så här.

Valet sker via ZOOM och ett röstningssystem som heter EasyVote. Du behöver ha en Mobiltelefon med kamera alternativt en läsplatta samt vara utrustad med Bank-ID. Om du inte har möjlighet att vara med digitalt finns möjligheten att vara med på plats och avlägga din röst i vår lokal på Järnvägsgatan.

Vi kommer att genomföra ett digitalt testmöte torsdagen den 26 maj kl 18:00 vi behöver din e-postadress för att du ska kunna vara med digitalt både via testmötet och det skarpa medlemsmötet. Skicka in din e-postadress till: info@mullsjosocialdemokrater.se det är nämligen den som kan ge dig en länk till omröstningen.

Uppdatering från onsdagens testmöte: Mötet genomfördes med deltagande från partidistriktet och en handfull deltagare från Mullsjö. Kvaliteten på ljud och bild var bra och vi testade också röstningsverktyget i en enkel fejkad omröstning. Vi känner att vi har bra koll på det digitala systemet. Nu år vi vidare till en fullskalig omröstning den 31 maj. Det finns nu möjligheter att infinna sig i S-lokalen för att också lämna skriven valsedel i händelse av att ni anser det krångligt att vara med digitalt. Kom då ihåg att mötet startar kl 18;00 och att mötesordföranden fastställer röstlängden i början av mötet.

Om du tycker det verkar komplicerat tveka inte att höra av dig till antingen Katarina Karlsson 072-7419448, Kent Oskarsson 070-2134177 eller Christer Rube 070-5536499. Vi lovar att försöka hjälpa dig på bästa sätt för att få din teknik att fungera eller bistå dig medhjälp i lokalen vid ev manuell röstning via valsedel.

Lisa Qzwald är Socialdemokraterna i Mullsjös nya ordförande. Hon efterträder Pernilla Jovanovic som har avböjt omval. Vi säger Stort Grattis till Lisa och till Pernilla säger vi Stort tack för dina insatser för Socialdemokratin i Mullsjö, du finns ju kvar i föreningen och vi vet att du kommer att vara ett fortsatt starkt kort för oss i Mullsjö Kommun.

Kansliavgifter avseende 2019

Mullsjö Socialdemokrater har fattat beslut om att införa kansliavgifter för att stärka verksamhetskassan. Dessa införs för första gången under andra halvåret 2019. Du läser mer inunder fliken <Kansliavgifter> och vad som gäller.

Ny starttid för styrelsemöten med Mullsjö Socialdemokrater

Styrelsen har fattat ett beslut om ny starttid för våra styrelsemöten. Vi startar i fortsättningen kl 18:00. Ändringen kommer att göras i vårt kalendarium.

SÅ här blev det efter valet 2018

Riksdagsresultatet klart. 144 – 143 till de rödgrönas fördel. Alliansen stretar mot och tycker att deras regeringsunderlag är bättre än vårt. Men matematiskt står det ju klart vårt gäng har fått flest röster.

Nu finns det äntligen ett resultat för kommunen också och den nya lösningen heter S, Kd, C och L som ger en stabil majoritet i kommunfullmäktige. Efter långa och ibland lite besvärliga överväganden kom parterna överens om hur styret för Mullsjö ska se ut de kommande 4 åren. Katarina Karlsson styr fr.o.m December 2019 KF och Pernilla övertar rodret i BUN, Linda Danielsson fortsätter som KSO

Mullsjö marknad 18 augusti

VÅRA KOMMUNPOLITISKA TRÄFFAR BYTER VECKODAG

• I vår kalender redovisar vi de nu kända aktiviteter som finns registrerade, kalendern uppdateras löpande. Med reservation för att möten kan ändras och flyttas.       ==>
  • Vår tidigare Löpsedel med saxade och egna nyheter hittar du under rubriken <Mediasvepet> här kommer vi att servera senaste nytt inom politik och samhällsfrågor.
  • Eftersom vi också redovisar de kommunala forum som vi är representerade i kan det vara läge att kolla in vår förenings Aktivitetslista som redovisar våra egna arrangemang.